Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

lördag 3 juli 2010

Inför idag: Eva Gabrielsson



Det kanske inte är så stor mening med att peppa inför dagens sommarprat då det börjar om bara en dryg timme! Men tycker ändå det är i sin ordning att påminna om att idag ska Eva Gabrielsson underhålla oss i 90 minuter.

Eva är 56 år gammal och var författaren Stieg Larssons livskamrat under 30 hela år. Själv jobbar hon som arkitekt samt skriver på en bok som handlar om den svenska sambolagstiftningen.

Såhär säger hon själv om sitt sommarprogram:

Jag kommer att berätta om mina rötter i Västerbotten som har präglat min moral, syn på livet och människornas betydelse för mig. Något kommer att handla om hur det är att förlora någon – i mitt fall Stieg – och vad det är som kan hjälpa en tillbaka till livet igen. Så vill jag berätta om träd jag minns och träd som får andra att minnas, om det som byggs upp och är konstruktivt. Som motsats vill jag tala om avund, som det destruktiva i mitt liv.

Jag har läst Stiegs Millenium-trilogi och älskade verkligen den. Måste erkänna att jag faktiskt mer intresserar mig för att höra detaljer om Stieg samt konflikterna kring arvet efter honom än höra Eva berätta om sin uppväxt. Men hoppas att hon har ett så bra sommarprat att jag får ta tillbaka det. Mellan 13.00 och 14.30 får jag veta det!

Läs mer om Evas sommarprogram HÄR.

Bild från DN.

Inga kommentarer: