Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

lördag 3 juli 2010

Sommarprat nr. 7. 2/7: Rolf Ekéus



Rolf Ekéus har nu avnjutits medan jag tog hand om diskberget efter den trevliga middagen igår. Jag fick lyssna en dag i efterhand eftersom fredgkvällen bjöd på annat kul efter arbetsdagens slut, men det fungerar bra det med.

Rolf berättar en massa trevliga och spännande historier från sitt liv som diplomat (och även innan det). Han berättar om sökandet efter och nedrustningen av den irakiska fabriken med biologiska massförstörelsevapen, tiden i New York på 70-talet, då Salman Rushdie (världens då mest hatade och eftersökte man) agerade livvakt till honom, möten med de största namnen... Det som var synd var att tiden var så knapp, man hade gärna velat höra mer och fått lite mer sammanhang till alla historier!

Jag skrev, halvt på allvar, i mitt "inför-inlägg" nedan att jag hoppades att det inte skulle bli så mycket kärnvapensnack. Men det var nog det jag tyckte var mest intressant! Det är hisnande att tänka på att de kärnvapen som finns skulle kunna utrota mänskligheten, och det i ett nafs.

En sak jag har tänkt på att nästan alla sommarpratare har inlett med att ge någon slags ögonblicksbild av en spännande händelse för att locka till sig lyssnaren, för att därefter gå direkt på barndomen och redogöra för den. Rolf bröt denna trend och började inte prata om barndomen förrän ca. en halvtimme in i programmet. Han blev personlig och berättade om systerns död då han var liten.

Mot slutet av programmet blev det en tyst paus på säkert flera minuter (kändes det som). Jag upptäckte ingen återkoppling till detta och undrade om det var något slags fel eller om det var inplanerat? Natasha hade ju 15 sekunders medveten tystnad i förra sommarprogrammet. Någon som lyssnade som kanske kan upplysa mig om vad som skedde egentligen?

Musiken bestod av mycket "gamla godingar" och en hel del klassisk musik. Passade en man av hans dignitet, även om det inte är något jag själv skulle valt att lyssna på.

Slutligen kan jag säga att Rolf är en bra berättare som fångar lyssnaren med sina historier, men jag skulle ändå ha önskat lite mer bakgrund till det han berättade för att få ut mer av hans sommarprogram.

Läs mer om Rolfs sommarprogram och lyssna HÄR.

Bild från Wikipedia.

2 kommentarer:

Mats sa...

Tystnaden drabbade även mig. Vet inte vad den berodde på. Kanske någon som jobbar på SR läser detta och kan förklara varför poddversionen hade 3 minuters tystnad ca 10 minuter innan slutet.

Anonym sa...

Jag lyssnade just på denna via poddradion, och vad som skrämde mig mest var att Ekéus introducerade Gershwin's "Nice work if you can get it" med att säga "eller 'Snyggt jobbat, om du fattar'". Om han tror att det är vad titeln betyder (efter att ha sjungit den själv t o m), undrar jag hur mycket av sitt internationella arbete han missförstått!