Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

torsdag 1 juli 2010

Inför imorgon: Rolf Ekéus



I det stora hela tycker jag att sommarpratarna har hållit riktigt hög klass i år hittills och jag hoppas att det fortsätter så! Imorgon är det dags för Rolf Ekéus, en 74-årig diplomat från Kristinehamn. Bland hans toppjobb finns att vara Sveriges ambassadör i USA, jobba med eliminerandet av massförstörelsevapen i Irak, FN:s högkommissarie (fråga mig inte vad detta är, men det låter fint och viktigt)...

Jag har i ärlighetens namn aldrig hört talas om Rolf, men tycker ändå det ska bli kul att lyssna på honom. Han måste ha extremt mycket spännande erfarenheter och roliga historier att berätta. Se här bara vad han själv säger om sitt sommarprogram:

Jag kommer att berätta om ryska spionchefer och de israeliska och amerikanska underrättelsetjänsterna, liksom hemligheter i FN. Men också om det glittriga livet på Manhattan och möten med författare, psykoanalytiker och jazzmusiker där. Det kommer även att handla om hur det gick till att avväpna Saddam Hussein och samtidigt överleva, samt mitt livslånga engagemang för att eliminera kärnvapen.

Hoppas det blir mycket glassigt liv i Manhattan och mindre engagemang för kärnvapenfrågor... Nej skämt åsido, trots min ytlighet så tror jag att jag kommer att lära mig mycket under morgondagens sommarprat.

Läs mer om Rolfs sommarprat HÄR.

Bild från SvD.

Inga kommentarer: