Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

fredag 9 juli 2010

Sommarprat nr. 14. 9/7: Micael Bindefeld



Micael Bindefeld är 50 år och superkänd festfixare och pr-man. Han ligger bakom de flesta stora kändisfester, åtminstone tycker jag att det verkar så. Om jag hade fördomar om att Amanda Jenssen var dryg är det absolut ingenting mot de fördomar jag hade mot Micke. Har hört en massa om hur högfärdig och snobbig han kan vara - kanske illasinnade rykten startade av människor som inte fått någon av hans hett eftertraktade inbjudningar?

Här har vi ett exempel på en människa som är totalt annorlunda mot hur jag trodde att han skulle vara. Har väl aldrig sett honom på tv eller läst någon intervju med honom, ändå hade jag en tydlig bild av hur han skulle vara. Jag tänkte på honom lite som Joe Labero, om någon minns hans sommarprat från förra året. Det jag minst anade var väl att han skulle inleda sitt sommarprat med att tala om pelargoner...

Därefter fortsätter han att tala om allt möjligt, bl. a. sitt judiska ursprung och förintelsen, hans förkärlek för att åka till ovanliga platser långt borta (som Libyen, Sudan, Papua Nya Guinea...), relationen till fadern och hans sömnrubbning som leder till ett mkt stort intag av koffeintabletter och energidryck. Han pratar också om hur han i början av sin karriär startade med att vara den "hetaste kändisfrisören" i Stockholm för att sedan gå över till att vara den mest eftertraktade festfixaren.

Allt han pratar om är väldigt intressant, han talar helt enkelt på ett sätt som fångar mig. Har ni, liksom jag hade, en bild av Micael Bindefeld som väldigt dryg så tipsar jag er om att lyssna på hans sommarprat!

Hans musikblandning var lite rolig... Lena Ph, lite israeliskt, Dionne Warwick, David Bowie... Inte riktigt min musiksmak men den passade honom!

Vad tyckte ni?

Läs mer om Micaels sommarprat och lyssna HÄR.

Bild från SVT.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag tyckte han var jättebra och trevlig att höra på. Det var väldiga svängningar i programmet, från pelargoner till förintelsen och så tillbaka till växtlivet igen och dessemellan trevliga berättelser om hans karriär och de människor han mött genom den och sitt förhållande till sin pappa och sin morfar (eller var det farfar?)

Jag gillade också hans musikval.

Ha en fin helg!

Sommarlyssnaren sa...

Ja, det var en kul överraskning tycker jag!

Hoppas du får en fin helg också, på din härliga ö!

Anonym sa...

Återigen blir jag lite ledsen av att höra att du har så mkt fördomar mot andra. Han avspeglade ganska bra den bild jag har av honom. Jag slogs mest av att han är en väldigt skicklig berättare, att han är den han är och lever ett intressant liv. Han drivs av att göra ett bra jobb, jag tror ärligt talat att han inte har några som helst ambitioner att umgås med festeliten. Jag gillar honom skarpt, främst att han har ett intellekt som jag tyvärr har fördom emot (den att de som väljer frisöryrket inte alltid är de smartaste i klassen!).

mvh Kristina