Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

söndag 4 juli 2010

Sommarprat nr. 9. 4/7: Ulf Malmros



Jag har nu lyssnat på ännu ett i raden av eminenta sommarprat! Kanske är det lite tråkigt att läsa en blogg som nästan uteslutande hyllar samtliga sommarprat, men det är så jag har känt hittills.

Ulf är en nu 45-årig regissör som är känd för filmer som Bröllopsfotografen, Smala Sussie och Den Bästa Sommaren, men även tv-serier som Mäklarna. Riktigt populära grejor alltså! Jag upptäckte här en lucka i min allmänbildning. Jag kände nämligen bara till Ulf till namnet och skulle absolut inte kunnat redogöra för vad han gjort. Men nu vet jag alltså lite mer.

Ulf är riktigt underhållande att lyssna på. Han berättar om sin uppväxt och början av karriären med stor självdistans - en otroligt viktig egenskap enligt mig. Hans intresse för filmande började då han som liten var sjuk och uttråkad ensam hemma och upptäckte en filmkamera med en tre minuter lång film i. Som sjuttonåring (!) skrev han efter ett bråk med en lärare på skolan ett kritiskt manus mot skolsystemet som han fick lov att själv regissera för SVT:s räkning. En naturbegåvning!

Ulf berättar många roliga och dråpliga historier från sin karriär som filmregissör. Skulle gärna vilja berätta om den där pärmen som kunde ha gjort honom rik som ett troll, men tror ni får lyssna på det själva... Vill liksom inte förstöra överraskningen. Det är skönt att han inte berättar så detaljerat om precis hur alla turer kring filmer, tv-serier och andra samarbeten gått till - det brukar inte var så intressant att höra i kronologisk ordning precis hur en karriär gått till. Vi får godbitarna helt enkelt!

Men sommarpratet blir allvarligt också. Ulf berättar om en tids sjukdom han gått igenom och poängterar hur olik den episoden blev för honom jämfört med hur han hade gestaltat det i en film.

Musiken är uteslutande filmmusik - mestadels mycket pampig sådan! Kul med någon som går hela vägen!

Slutligen: Lyssna på detta och njut!

Läs mer om Ulfs sommarprat och ladda ned det HÄR.

Bild från Moviezine.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Ulf Malmros är den hittills bästa sommarprataren, han får full pott av mig.