Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

lördag 3 juli 2010

Sommarprat nr. 8. 3/7: Eva Gabrielsson



Idag var det första gången jag lyssnade på ett sommarprogram live sedan det allra första sommarpratet denna sommar: Annika Sörenstam. Och jag är glad för det! Eva hade valt riktigt bra musik. Allt från country till afrikanskt, salsamusik, folkmusik, helt vanlig pop, klassiskt, opera... Och så hade hon med en av min absoluta favoritlåtar. "The whores hustle and the hustlers whore" med PJ Harvey. Ett kul återhörande!

Och själva pratet? Jag tyckte mycket om det. Eva verkar vara en väldigt sympatisk och trevlig person. Hon pratar kort om uppväxten i Västerbotten, med den frikyrkliga familjen. Inte långt därifrån växte Stieg Larsson upp i arbetarfamiljen som inte skilde sig så mycket från Evas. De träffas senare på ett FNL-möte. Ett engagerat samarbete inleddes och snart hade de levt tillsammans i trettio år. Eva berättar om det påtänkta äktenskapet som aldrig blev av, deras fortsatta samarbete i olika politiska frågor, livet ute i skärgården, skärgårdshuset som aldrig blev byggt...

Men Eva pratar också om helt andra saker. Jag tycker det är kul att höra en "vanlig" person med ett "vanligt" arbete och inte bara toppolitiker, kulturarbetare, sportstjärnor eller andra mediapersonligheter. Eva har jobbat länge och hårt som arkitekt inom byggbranschen. Jag måste säga att jag inte alls vet mycket om vad en arkitekt gör. Jag visste inte ens att de kan jobba ute på byggarbetsplatser, utan trodde att de uteslutande satt inne på kontor och ritade. Det var också intressant att höra om hur det kan gå till på en byggarbetsplats. Eva menar bestämt att det är en mycket humanistisk miljö, vilket är ett sätt jag aldrig själv har tänkt på det som.

I slutet tar hon såklart upp "arvstvisten". Det märks hur besviken hon är, men tycker att hon pratar om det på ett fint sätt. Jag var lite orolig att det skulle bli en "smutsig" historia med kängor som slängdes både hit och dit, men tyckte att hon undvek det på ett bra sätt. Däremot ger hon en kraftig känga till Sverige då hon vill rucka på synen på vårt land som så fint och bra på alla sätt.

Berörd blev jag definitivt i slutet då hon pratade om Stiegs bortgång och om hur han lever kvar hos henne. Inte i fotona eller vykorten utan internaliserad i henne eftersom han har påverkat hur hon tänker och ser på världen. Väldigt vacker och tänkvärt.

Sammanfattningsvis kan jag säga att Evas sommarprogram rekommenderas!

Läs mer om Evas sommarprogram och lyssna HÄR.

Bild från Cyberpresse.

2 kommentarer:

Mats sa...

Idag vann du. Grattis!

Sommarlyssnaren sa...

Mats: Hihi! :-) Äntligen!