Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

torsdag 8 juli 2010

Sommarprat nr. 10: Anna Carrfors Bråkenhielm



Tjoho, jag är tillbaka från min mini-semester! Jag har haft tre underbara dagar på Gotland. Det första jag gjorde var att lyssna på Annas sommarprat i podversion, men sedan var klockan över midnatt och jag fick gå och lägga mig.

Anna Carrfors Bråkenhielm är en mediaentreprenör som bl. a. varit VD för tv-produktionsbolaget Strix. Det var hon som tog konceptet bakom Expedition: Robinson till Sverige! Hon sålde sitt företag Silverback för 60 miljoner och har startat tidningen Passion for Business, en businesstidning som riktar sig till kvinnor i karriären.

Som jag brukar säga... Jag gillade verkligen detta! Hade inte så höga förväntingar, då jag inte är speciellt intresserad av entreprenörskap, pengar, företagande... Just därför blev jag positivt överraskad av vad Anna hade att berätta.

Anna inleder med att ge en sammanfattning av vad hennes sommarprat kommer att handla om, vilket jag tycker både väcker intresse och skapar struktur - bra! Hon berättar sedan om hur hon startade sin karriär genom att efter att ha utbildat sig i Växjö som 22-åring ringer runt till en massa arbetsgivare från en telefonkiosk... Genom sitt hårda arbete, sina nya idéer och sitt sätt att sticka ut hamnar hon som ung kvinna som VD för Strix, med stöd från Robert Aschberg. Av någon anledning blir jag faktiskt intresserad av hur hennes karriär har sett ut, något som inte är helt vanligt för mig. Kanske för att hon själv berättar om det på ett så engagerat, coolt och intressant sätt? Lite olika turer gör att hon nu sitter med en massa pengar hon fått efter att ha sålt sitt företag och en massa frihet. Hon ger oss en ögonblicksbild från Kanarieöarna där hon sitter och skriver medan dottern leker i skuggan. Nej, man blir inte alls avundsjuk...

Anna pratar också mycket om kvinnligt företagande. Hon är för kvotering och brinner för jämställdhet. Det gör jag också och jag tycker att det är mycket uppfriskande att höra någon som vågar stå upp för dessa budskap! Hon belyser också vikten att aldrig bli ekonomiskt beroende av en man och att våga: inte bara gå den från början utstakade vägen... Många av hennes budskap träffade mig verkligen rätt i tiden, vilket säkert var en av anledningarna till att jag tyckte så mycket om att lyssna på henne.

Vanligtvis brukar jag vilja ha lite mer personligt och inte bara karriär och tankar kring det. Men det här var faktiskt så intressant att jag inte brydde mig om det. Tja, man behöver väl inte alltid vara konsekvent?

Musiken kommer jag knappt ihåg alls, jag hade väl annat att tänka på under de små musiknsuttarna. Men jag ser nu i efterhand att hon spelade lite allt möjligt: David Bowie, The Cure, Boney M, Soundtrack of our lives och Boney M... Ja, kanske lite tråkigt att det inte direkt skedde någon kvotering av kvinnor in i hennes musiklista kanske - men bra musik verkar det ha varit.

Läs mer om Annas sommarprat och lyssna på det HÄR.

Bild från Resumé.

Inga kommentarer: