Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

torsdag 8 juli 2010

Sommarprat nr. 11. 6/7: Nicklas Lundblad.



Nicklas är 38 år och jobbar som samhällspolitisk rådgivare åt multimultienorma företaget Google. Han har en doktorandexamen i informationsteknologi och har jobbat i Handelskammaren i Stockholm samt grundat den liberala tidskriften Neo.

Här har vi med andra ord en man med en lysande karriär, precis som Anna Carrfors Bråkenhielm som pratade dagen innan Nicklas. Däremot ger han ett helt annat intryck. Jag tyckte, till skillnad från andra, inte alls att Anna gav ett "skrytigt" intryck, däremot var hon med rätta mycket stolt över sina prestationer. Nicklas däremot framställer det som att någon tokig arbetsgivare i ett svagt ögonblick råkade tacka ja till att anställa honom och att legat nära gränsen till att bli avskedad pga. ja, inte vet jag. Han har helt enkelt en massa självdistans och jag gillar det!

Nicklas tema för sommarpratet var skrivande och hur vi alla som skriver (inte bara romanförfattare eller poeter - utan alla vi vardagsskrivare också) påverkar hur informationsflöder ser ut idag och kommer att se ut i framtiden. Nicklas berättar själv att han i sin ungdom skrev mycket dramatiska kärlekshistorier som alltid slutade med att alla dog eller försvann ut i "intigheten". Mycket roligt! Han har fortsatt skriva en massa och det är uppenbarligen något som är mycket viktigt för honom. Och hans sommarprat är onekligen mycket välskrivet.

Nicklas pratar såklart en del om informationssamhället och i vilken rask takt vår samlade information dubbleras nu jämfört med för ett antal år sedan... Fascinerande siffror, ni får lyssna själva! Det jag tyckte var mest intressant var att höra om hur sökmotorer var uppbyggda förr jämfört med idag. Jag googlar ständigt och det är spännande att veta hur Google faktiskt kan veta vad jag letar efter...

Jag väntar fortfarande på det där riktiga bottennappet, för detta var riktigt bra! Nicklas har humor och verkar vara en otroligt sympatisk människa. En sådan man jag skulle kunna tänka mig att gifta mig med, hihi. Men nu råkar han ju vara lyckligt gift. Rekommenderas av Sommarlyssnaren!

Musiken var en hel del Depeche Mode och annat syntigt. Skönt att lyssna på kortversionen med andra ord!

Läs mer om Nicklas sommarprat och lyssna HÄR.

Bild från Internetworld.

Inga kommentarer: