Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

fredag 9 juli 2010

Sommarprat nr. 12. 7/7: Viveca Sten.



Viveca är en kvinna i karriären som både jobbar som chefsjurist och styrelseledamot i Röda korsets center för torterade flyktingar. Dessutom har hon skrivit tre kriminalromaner som tydligen blivit väldigt populära, detta inom loppet av två år. Men jag måste erkänna att jag aldrig hade hört hennes namn innan...

Jag efterlyste ett bottennapp i mitt tidigare inlägg. Vivecas sommarprat var definitivt inget bottennapp, men jag tyckte inte om det lika mycket som jag tyckte om de andra sommarpratare som har pratat de senaste dagarna. Viveca pratade mycket om sitt Sandhamn, den ö i Stockholms skärgård som hon spenderar mycket tid på och där hennes kriminalromaner också utspelar sig. Jag förstår att detta är ett väldigt speciellt ställe för henne, men jag har ändå lite svårt att upprätta ett intresse för någon annans semesterparadis.

Det som hon berättade som berörde mig mest handlade om hur hon efter en förlossning fick en ryggskada som opererades, men ändå blev värre. I flera månader fick hon ha ständig hjälp hemma från kommunen och det var inte tal om att kunna lyfta upp sin lilla bebis. Trots detta fick hon ingen tid hos läkaren förrän efter tre månader, då en inbokad kvart. Men efter att ha träffat en privat ryggexpert fick hon möjlighet att inleda ett ryggträningsprogram som var stenhårt, men hjälpte henne tillbaka till ett normalt liv. På grund av envisheten hos en röd gris lyckades hon med det till synes omöjliga! För övrigt ger hon en stor känga till den svenska sjukvården som, trots att den ska vara en av de bästa i världen, lämnar mycket i övrigt att önska. Det var också intressant och kul att höra om hur hon träffade sin man hon nu varit gift med i tjugo år.

Tyvärr är några av hennes historier inte speciellt inspirerande för mig. Jag tappade intresset och kan inte ens riktigt redogöra för vad hon mer pratade om. Men minns att hon, liksom Anna Carrfors Bråkenhielm pratade om bristen på kvinnor på höga poster i företag. Hon presenterade en lite annan lösning än kvotering, bl. a. handlade det om att man i stället för tjänstebil kunde erbjuda städning i hemmet. Det kanske är jättebra, men tycker det är lite tråkigt att man ju då faktiskt utgår från att det alltid måste vara kvinnan som står för städningen i hemmet...

Lite illamåendeframkallande tycker jag också att det är att avsluta med ett utspel kring "carpe diem - fånga dagen!". Visst ligger det något i det, men det låter så... präktigt.

Sammanfattningsvis tyckte jag inte att Vivecas sommarprat var någon höjdare, men visst var det helt klart godkänt. Musiken var väldigt blandad med Bruce Springsteen, Uno Sveningsson, Beyonce, Supertramp och Ted Gärdestad bl. a... Inte dåligt, men inte jublande bra heller.

Vad tyckte ni?

Läs mer om Vivecas sommarprat och lyssna HÄR.

Bild från Ruter Dam.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker tyvärr det blev patetiskt när hon satt och tiggde pengar till Röda korset för de får så lite pengar av Landstinget. Sedan var synd om hennes mamma som inte fick de dyraste varumärkena av medicinerna och sen var det synd om 4 Afrikanska barn som fick flytta till Sverige. Fick känslan av elitistisk överklass dam som vill idka välgörenhet. Gärna med andras pengar. Men jag blev imponerad av hennes kapacitet chef/mor/författare.