Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

tisdag 15 juni 2010

Elizabeth Gummesson



Jag studerar till psykolog och brukar av någon anledning vara lite misstänksam mot så kallade coacher. "Vad har de för utbildning, vad kan de egentligen?". Löjligt, jag vet. Jag kanske känner mig hotad? Så när coachen och författaren Elizabeth Gummesson skulle sommarprata förra året hade jag inga speciella förväntningar, trodde snarare att det skulle bli jobbigt att lyssna på en massa plattityder och hurtiga tillrop. Det visade sig efteråt att detta blev ett av mina absoluta favoritsommarprat från 2009.

Elizabeth verkar vara en fantastisk människa. Hennes röst utstrålar så mycket energi, värme och engagemang att jag känner, varför är jag jag och inte hon? Hon verkar vara en fantastiskt självsäker och stark människa och det var väldigt inspirerande att lyssna på henne. Hon pratar om allt möjligt, från att man som vuxen måste vara öppen och ärlig när man talar med barn om döden, till anekdoter inom arbetslivet. Något som berörde mig och som jag har tänkt tillbaka på flera gånger under året är hennes historia om när hon som tonåring jobbade i en godisaffär när en uteliggare kom in... Ja, ni får lyssna själva.

Ni kan läsa mer om Elizabeth och ladda ner en mp3-version av hennes sommarprat här.

Bild från Aftonbladet.

Inga kommentarer: