Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

onsdag 30 juni 2010

Sommarprat nr. 5. 30/6: Per Holknekt



Så är alla sommarpratare slut för i juni! Det har gått snabbt tycker jag!

Per berättar i sitt sommarprogram om sitt otroligt välfyllda liv. När man börjar tänka på sitt eget liv undrar jag vad jag egentligen har haft för mig? Skulle jag sammanfatta mitt liv i ett sommarprogram skulle nog få människor sitta bänkade vid radioapparaterna.

Vi får i alla fall följa honom från den trygga uppväxten, till killen som var bäst på det mesta, till tonårskillen som var töntig och lite ful, till killen med drömmen om en karriär inom skateboardåkning som, utan att ha någonstans att bo, åker till California för att träffa sina idoler, men märker att han är bättre på att åka skateboard än vad de är. Därefter blir han själv världsmästare med ett liv i California, hamnar i knarkträsket, räddar livet på en gängledare, åker hem och utbildar sig, öppnar en skateboardbutik som han sedan super bort, lever på pengar från socialen och kämpar för att få tag i mat, är med i Sveriges största dokusåpa, halkar på ett bananskal in i modebranschen och startar ett otroligt framgångsrikt klädmärke med ett värde på över miljarden. Någonstans däremellan blir han fri från både alkohol och droger. Och jag har troligtvis missat en massa detaljer!

Detta fantastiska levnadsöde innehåller både toppar och dalar, liksom de flesta historier som intresserar oss människor. I slutet, då han berättar om sin mamma som dog i cancer, har han själv svårt att hålla gråten tillbaka vilket gör honom extra mänsklig för oss lyssnare. Han släpper in oss på livet! Det blir också känslosamt då han beskriver hur hans liv bara har börjat och att han är så lycklig för sina framgångar. Som femtioåring har han börjat våga vara sann mot sig själv och de värderingar han besitter.

Det är en synnerligen fascinerande historia han berättar. Per är killen med den "perfekta" uppväxten (mycket kärlek, sunda värderingar) som ändå hamnade så snett under en period. Kanske skulle jag vilja höra ännu mer om hur han tror att det kunde bli så, men kanske framförallt hur han kunde hitta kraften att bli från från sitt drog- och alkoholmissbruk. Men man har ju bara 90 minuter och någonstans ska man hinna klämma in lite musik också!

Per är en duktig berättare med ett fint språk. Han berör mig inte med samma värme som Pär Johansson från igår, men Per är definitivt väl värd att lyssna på.

Musiken han valde passade bra in i det han berättade, det märktes att han hade valt den med omsorg vilket kändes bra, även om det kanske inte riktigt alltid var min musikstil. Mycket punk blev det, vilket inte är något jag brukar lyssna till själv. Roligast var att höra dancelåten som hans dotter själv skrivit då hon var fem år samt låten han skrev och spelade in tillsammans med sina Big Brother-kollegor från 2000. "Mediahora" heter den och gav mig verkligen en massa gamla minnen tillbaka!

Vad tyckte ni?

Läs mer om Pers sommarprat och ladda ned det HÄR.

Bild från Resumé.

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Nu önskar jag nästan att jag inte såg och hörde honom på TV i vintras, för det blev lite av en upprepning, men visst är han en duktig berättare.

Jag tyckte nog att gårdagens Pär var snäppet bättre.

TheMammal sa...

Det här var det första jag hörde av Per någonsing och tyckte att han var otroligt behaglig att lyssna på, en bra berättare helt enkelt. Intressant flow i en ovanlig livshistoria. Favoriten så här långt bland sommarpratarna, men då har jag inte lyssnat på Pär Johansson ännu så har något att ser fram emot.

Sommarlyssnaren sa...

Ingrid: Synd! Men jag som aldrig hade hört honom förr tyckte att det var väldigt spännande.

Tanja: Ja, du har något att se fram emot i Pärs sommarprat! :-)

TheMammal sa...

Nu lyssnat även på Pär, det var helt underbart närvarande och livsbejakande! Ännu roligare att lyssna på när man som jag har en anknytning, om än rätt liten, till lilla glada Hudik! :-)

Sommarlyssnaren sa...

Tanja: Oj, skojigt! Ja det blir intressant att se om någon lyckas "klå" honom. :-)