Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

måndag 28 juni 2010

Sommarprat nr. 3. 28/6: Babak Najafi



Vilket sommarprat jag hörde idag! Babak Najafi! Vilken man och vilken berättare! Jag vill genast läsa en bok som han har skrivit, men tyvärr har han inte skrivit någon (än?).

Babaks sommarprat har temat "drömmar", vilket vanligtvis får mig att må lite illa. Ja, jag är lite cynisk ibland även om jag inte vill erkänna det. Orkar inte riktigt med den där typiskt amerikanska stilen (if you can dream it, you can do it!). Oftast räcker det inte alls bara att bara ha en dröm för att kunna genomföra något. Men hur som helst, Babaks program var långt ifrån amerikanskt illamåendeframkallande.

Han börjar med att berätta om uppväxten i Teheran, då bomberna ven och antalet klasskompisar ständigt sjönk. Men mitt i detta föddes ändå Babaks filmintresse, hans första filmminne handlar om en tysk porrfilm någon råkat få tag på och som han hann se några sekunder på innan familjen var tvungna att springa ned i det bombsäkra skyddsrummet. Vi får följa honom på hans väg till Sverige och under uppväxten i Uppsala (min gamla hemstad!), med intresset för film och drömmen om en karriär inom film som en röd tråd genom berättelsen. Den buttra syokonsulenten i Flogsta som sa till honom att om man vill bli regissör måste man gå Dramatiska Filminstitutet, men det är Sveriges dyraste utbildning så det kan han glömma, lyckades inte krossa hans dröm.

Babaks program innehåller en hel del barndomsanekdoter, men han lyckas (till skillnad från Eva Dahlgren för min del) faktiskt alltid få det intressant. I slutet gör han mig riktigt berörd, då han berättar om a-lagaren på en bänk i Uppsala som inte fått träffa sin dotter på mycket länge. Jag börjar fundera på om det kan vara någon av det otal "kända fyllon" som man sett under sin tid här.

Babak Najafi får full pott från mig! Är ganska säker på att han kommer att vara en av mina favoriter när denna säsong är slut. Inte blev det sämre av att han valde riktigt bra musik också! Musik som kändes väldigt "stark", precis som han själv.

Vad tyckte ni?

Läs mer om Babaks sommarprat och lyssna på det HÄR.

Bild från Nyhetskanalen.

4 kommentarer:

Mats sa...

Kul att vi tycker lika. Undra vilken sommarpratare som blir den första vi tycker olika om blir.

Sommarlyssnaren sa...

Mats, kanske inte blir någon? ;-) Men jag ser fram emot den dagen då jag hinner recensera ett sommarprat före dig, du är så snabb! :-)

Mats sa...

Det kommer säkert. Jag har haft tur och haft bra arbetstider denna veckan. Om lite mer än en vecka sticker jag iväg till Skottland på semester, så då vinner du garanterat.

Ingrid sa...

Jag tyckte att "pratet" var jättebra! Det var intressant och det berörde. Musikvalet var väl inte helt i min smak, men den passade ändå in i hans program, så den får godkänt den också.

/Ingrid