Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

fredag 11 juni 2010

Hör upp 1 juli: Natasha Illum Berg




Det har blivit en hel del tillbakablickar, vilket jag tycker är kul. Men vi måste ju se framåt också! Ett datum jag ser fram emot är 1 juli då Natasha Illum Berg ska vara sommarvärd. Såhär skriver SR själva om henne på Sommars hemsida:

Afrikas första kvinnliga, licensierade storviltsjägare. Driver ett företag i Tanzania där hon tar ut turister på buffeljakt. Har också skrivit fyra böcker och håller på med ytterligare en. DebutenFloder av röd jord handlar om svårigheterna hon hade i början av sin karriär när hon försökte etablera sig som jägare inom ett traditionellt manligt område. Boken Tea on a Blue Sofa från2003 är en kärleksförklaring till mannen hon älskade, som mördades utanför hennes hus.

Jag hade aldrig hört talas om henne förrän jag såg henne i Skavlan den 16 april i år. Jag kände direkt WOW, vilket kvinna! Jag är verkligen inte en person som är intresserad av jakt, tvärtom har jag ganska svårt att förstå mig på det hela. Men även om det är kul med igenkänning så är det kanske ännu mer spännande att höra om de som lever extremt skilda liv från ens eget. Enligt henne själv kommer hennes sommarprat att handla om reflektioner från livet i Afrika och historier från hennes 20 år i Tanzania. Med tanke på hur bra hon var på att berätta historier då jag såg henne på tv så har jag stora förväntningar på hennes sommarprogram.

Jag måste också lägga till ett citat om henne från Skavlans presentationssida:

Natascha Illum Berg flyttade till Tanzania i mitten av 1990-talet och upptogs så småningom som första kvinna någonsin i den exklusiva församlingen professionella storviltjägare. Hon arbetar hårt för naturen och ekologin i sitt älskade Östafrika. Hennes liv har stora beröringspunkter med landsmaninnan Karen Blixen; lejon, savanner, dramatik, olyckor och ond bråd död.

Bild från dagbladet.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Trodde först att jag kommit fel, men du har bytt tema, snyggt!

Tack för det här tipset, jag så nog aldrig det programmet med Skavlan, men hon låter ju intressant.

Ha en fin helg!

Sommarlyssnaren sa...

Ingrid, ja visst är det fint? Tyckte att det passade bra med sommartema. Tack för att du tittade in, hoppas du får en bra helg du också!