Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

fredag 18 juni 2010

Lyssnarnas sommarvärd: Tina Jansson



Jag måste erkänna att jag inte lyssnade på alla bidrag för lyssnarnas sommarvärd i år. Däremot röstade jag faktiskt ändå, dock inte på Tina som vann, utan på en kvinna som har jobbat många år i Afghanistan, jag tyckte att det verkade så extremt spännande att lyssna på helt enkelt. Men blev ändå inte alls besviken när Tina vann.

På SRs sommarhemsida kan man läsa att Tina är en 45-årig Örebrobo som jobbade som lärare fram till att hon för fyra år sedan insjuknade i den obotliga och dödliga nervsjukdomen ALS. Hon kan nu inte prata på kommunicerar med omvärlden med hjälp av en reflex på glasögonen, det hon vill säga läses upp av en talsyntes. Om jag inte minns fel så sa Tina under presskonferensen att hennes syster kommer att läsa upp Tinas sommarprat för att vi skulle "slippa" lyssna på talsyntesen.

Tina kommer att prata om sjukdomstiden, vad hon har lärt sig och hur hon har valt och leva med vetskapen att hon kommer att dö. Jag är själv mycket intresserad av aspekter av livet och döden och tror att det kommer att bli väldigt givande och känslomässigt att lyssna på vad Tina har att berätta. Den 21 juli får vi vänta till.

Foto: Vera Elvingson.

Inga kommentarer: