Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

lördag 12 juni 2010

Tillbakablick: Petra Mede


Igår planterade jag blommor på balkongen i det kalla regnrusket. För att få lite sommarstämning i alla fall bestämde jag mig för att lyssna på ett gammalt sommarprat från förra året. Valet föll på Petra Mede, som jag kände mig mest sugen på att lyssna på för tillfället.


Petra är verkligen en kvinna med en fantastisk personlighet! Det märktes inte minst när hon ledde Melodifestivalen och under hennes program "Petra Mede Show" som gått på TV3 nu under våren. Hon verkar i alla fall ha en fantastisk självkänsla och en stor självdistans. Hennes sommarprogram dedikeras till stor del till hennes ryggproblem som lett till en lååång sjukskrivning och en massa svårigheter, fram till att hon bestämde sig för att gå ut och leva livet trots sitt ryggont. Bra att en känd person ger långtidssjukskrivna ett ansikte och talar för deras sak! Andra delen av sommarpratet är mindre allvarligt och handlar om hur hon blev ståuppkomiker och senare programledare för Sveriges största spektakel. Vill ni läsa mer om hennes sommarprat och lyssna kan ni klicka här.

Bild från DN.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Om Petra Mede tycker jag INTE, men jag hörde hennes sommarprogram och aversionen avtog en liten aning.

Ha en fin helg!

Sommarlyssnaren sa...

Ingrid, jag kan tänka mig att man kan ha många olika åsikter om henne då hon är en så stark personlighet!