Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

tisdag 15 juni 2010

Per Holknekt




Ett annat sommarprat jag ser fram emot i år är Per Holknekts. Tycker verkligen att det var ett bra val av sommarredaktionen då det är en person som jag är väldigt intresserad av. Såhär beskrivs han på Sommars hemsida:

Grundare av och delägare i det världsomspännande svenska klädmärket Odd Molly. Tidigare världsmästare i skateboard och framgångsrik flipperspelare. Är pilot och dedikerad sportfiskare. Medverkade 2000 i tv-programmet Big Brother. Beskriver sig själv som hårt arbetande, kärleksfull och orädd. Har kallat sin missbruksperiod en 20 år lång minneslucka.

Ja, man hör ju att han levt ett intressant liv och att han antagligen har massor att berätta. På den tiden då han var med i Big Brother följde jag programmet slaviskt. Kommer ihåg honom som mannen som precis innan han gick in i huset hade blivit nykter alkoholist. Trots en massa lockelser hade han stark karaktär och drack inte en droppe alkohol (ja, såvitt vi tittare kunde se i alla fall). Minns att han en sen kväll gick ut själv i mörkret på gården och åt en rå lök med högljudda kväljningar. Varför? Ja, det kan man bara spekulera i. Kanske ville han bevisa något för sig själv? Jag blev i alla fall väldigt intresserad av hans person .

Kommer ihåg att han i och med programmet blev tillsammans med jazzsångerskan Viktoria Tolstoy som var kommentator i programmet. Nu är relationen efter många år slut, och det ryktas om att han är tillsammans med Lena Ph, som var sommarpratare förra året. Kanske kan han få något bra tips?

Per beskriver själv, enligt Sommars hemsida, att han kommer att prata om livet från en fin och varm uppväxt, till ett liv på fel sida av samhällslinjen, tillbaka till en fin plats i tillvaron. Vi behöver inte vänta så rysligt länge på att höra Per sommarprata, redan 30 juni kan vi höra honom i P1.

Bild från Expressen.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag såg en serie program på TV som handlade om vårt förhållande till spriten och där var han med. Där berättade han bland annat om när han var med i skateboard-cirkusen och hur han söp så att han inte kom ihåg om han vunnit eller inte.

Det kan säkert bli ett intressant sommarprat!

Sommarlyssnaren sa...

Ingrid: Önskar att jag sett den serien, den verkade väldigt intressant. Men tyvärr sändes avsnitten alltid fel tid för mig... Men nu får jag chans att höra hans historia igen.