Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

söndag 27 juni 2010

Inför imorgon: Babak Najafi



Babak Najafi är en 34-årig, iranfödd filmare och regissör som nu är bosatt i Stockholm. Han står bakom den kritikerrosade filmen Sebbe som handlar om en 15-årig killes hårda liv i förorten. Jag har inte sett filmen än, även om jag har velat göra det länge.

Däremot har jag sett ett avsnitt av Kobra där han var med av anledning att han hittade Sebbes huvudrollsinnehavare, Sebastian Hiort af Ortnäs, när han efter månader av letande på svenska högstadieskolor, spelandes basket på en skolgård i Stockholm. Babak gav intryck av att vara en intensiv och engagerad människa som också var trevlig, karismatisk och charmig. Nej, jag blev inte förälskad (även om det kanske låter som det), men jag är mycket intresserad av vad han kommer att berätta och spela upp för musik under sina 90 minuter i etern. Såhär säger han själv om sitt sommarprat:

Jag ska prata om att förverkliga en dröm. I rollerna: En tågkonduktör, en syokonsulent och en alkoholist på ett torg i Uppsala.

Vilken cliffhanger! Jag längtar. Läs mer om hans sommarprat här.

Bild från filmnyheter.se.

Inga kommentarer: