Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

fredag 11 juni 2010

Sportfånar


Något jag gillar med Sommar i P1 är att man verkligen kan bli glatt överraskad. Människor man aldrig hört talas om eller som man av någon anledning inte har några speciella förväntningar på kan imponera med riktigt givande och spännande sommarprat. Vilket är ännu en påminnelse att man inte ska vara snabb med att döma sin medmänniskor!


Jag är inte speciellt insatt i sportens värld och känner därmed inte till speciellt många sportprofiler som "alla" vet är värsta legenderna. När det var dags för Jonas Björkmans sommarprat förra året hade jag faktiskt aldrig hört talas om honom och såg egentligen inte fram emot att lyssna till en tennisproffs prata om långa och korta bollar eller vad jag nu tänkte att ett tennisproffs skulle prata om. Men tji fick jag! Tyckte verkligen att Jonas hade mycket intressant att säga. Tyckte att det var väldigt starkt av honom att dela med sig av sina problem med sin blygsel. En scen som etsade sig fast hos mig handlade om hur han som liten skulle värma upp innan någon match. Hans pappa försökte övertala honom att gå fram till några killar och be att få vara med och skjuta några bollar, men han vågade inte och fick alltså spela ouppvärmd. (Jag får be om ursäkt om tiden gjort att jag minns någon detalj lite fel). Jag blev också berörd då han berättade om sin familj och hur de har hjälpt honom från sina problem med att vara en så otroligt dålig förlorare. Så jag rekommenderar Jonas Björkmans sommarprat från 2009, för er som, likt jag, har svårt att hålla er till 26 juni! Ni kan lyssna här.

Kan bli intressant om jag fastnar för någon av sportprofilerna från i år? Kanske det blir Annika Sörenstam, Mats Sundin, Anette Norberg, Maria Akraka, Therese Alshammar eller allesammans?

Bild från nyhetskanalen.

Inga kommentarer: