Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

söndag 20 juni 2010

Tillbakablick: Herman Lindqvist



Nu börjar det närma sig, hörrni! 5 dagar och lite mindre än 16 timmar är det enligt SR:s hemsida kvar innan vi får höra Annika Sörenstam tala i radio. Då passar det väl bra med ännu en tillbakablick från 2009 som kanske kan peppa oss lite för vad som komma skall.

Ett sommarprat som jag njöt av att lyssna på var Herman Lindqvists. Han har varit ganska aktuell nu i dagarna då han har varit en del av SVT:s bröllopssatsning och alla som hört honom prata vet att han är bra på just det: att prata. Jag är inte överdrivet intresserad av hans historieprogram på tv eller hans historieböcker, men trevliga historier från Hermans liv är ju ändå alltid roliga att lyssna på. Och det fick vi många av under Hermans sommarvärdskap! Jag kommer speciellt ihåg den om vännens vinkällare och den med Kronprinsessan och Boris Jeltsin. Jag ska nog inte gå in närmare på det, ni får lyssna själva om ni blir nyfikna! Ni kan läsa mer om Hermans sommarprogram samt ladda ner det i en mp3-version här.

Herman har tidigare varit sommarvärd 1981, 1985, 1987, 1988, 1989 och 1992 (men jag har inte hört några av dessa program). En van man i sammanhanget med andra ord alltså!

Bild från Fokus.

Inga kommentarer: