Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

måndag 28 juni 2010

Inför imorgon: Pär Johansson



Pär Johansson är en 40-årig man som fått ganska mycket uppmärksamhet på senaste tiden på grund av hans kända Glada Hudik-teater som består av utvecklingsstörda och normalstörda skådespelare och sångare. De har gjort en känd föreställning vid namn "Elvis" som till och med fått komma till Broadway i New York. Artister från föreställningen har fått uppträda både i Allsång på Skansen och i Melodifestivalen. Pär chefar över teatern och är också grundaren.

Jag har jobbat en del med utvecklingsstörda, vilket jag tycker är väldigt givande. Jag har också en bror som är gravt utvecklingsstörd. Ändå är det något som stör mig med Pär Johansson. Det blir lite för mycket "ååh titta, en utvecklingsstörd och sjunger och har humor, gud så speciellt!". Jo visst är det roligt att utvecklingsstörda får synas i media, det är en självklarhet tycker jag! Men samtidigt är det ju så självklart att man inte måste göra en så stor grej av att utvecklingsstörda klarar ganska banala saker? Säg gärna emot mig om ni inte håller med. Men gillar inte det där "ho ho kolla vad roliga de är" som jag ibland tycker att Pär förmedlar, även om det är tydligt att han har ett brinnande intresse för att föra fram de här personerna på ett positivt sätt.

Såhär säger Pär om sitt sommarprogram:

Mitt program kommer att handla om hur min bästa kompis hamnade i Världslaget i fotboll medan jag hamnade på en vedbacke med utvecklingsstörda. En kursändring jag aldrig ångrat. Jag ska också prata om vad som händer med människor när man blir behandlad med respekt, sedd, behövd och tagen i anspråk. Och vad som är receptet bakom Glada Hudik-teaterns framgång.

Det är onekligen en lockande inledning till ett program vilket gör mig mer nyfiken. Jag hoppas att jag surt kommer få svälja ner mina kommentarer efter att ha hört Pärs program och att jag kommer att få en helt annan bild av honom efter hans 90 minuter.

Läs mer om Pärs sommarprogram HÄR.

Bild från ParJ.se

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag tyckte att han var jättebra! Han sommarprogram var bitvis rörande och bitvis riktigt rolig.

Musikvalet passade mig också perfekt.

Sommarlyssnaren sa...

Jag håller med, Ingrid! Detta var riktigt bra!