Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

söndag 27 juni 2010

Inför idag: Eva Dahlgren!



Idag kl. 13 är det dags för Eva Dahlgren att sommarprata. Jag känner inte till speciellt mycket om henne, ja förutom att hon är en känd sångerska som sjöng "Vem tänder stjärnorna". Hon har tydligen gett ut 17 album och varit i branschen i trettio år, så hon har uppenbarligen gjort mycket mer än den låten.

Jag har en bild av Eva som lite "mystisk", "svår" och lite djup. Hon har ju gett ut poesiböcker också och jag är ingen stor poesikonsument. Ser inte fram emot att lyssna på ett väldigt djupt sommarprat - om det är djupt på ett otillgängligt sätt. Men inte ska man döma ut ett sommarprat om man inte hört det! Jag tror också att hon har otroligt mycket intressant att berätta om sitt 49 år långa liv och eftersom jag knappt vet någonting om henne så har jag ju mycket att lära mig.

Såhär säger Eva själv om sitt sommarprat:

– Jag ska berätta om dagen som förändrade mitt liv, om mitt hittills svåraste beslut, om varför jag älskar Simon Spies och varför man ska vara på sin vakt när man fiskar gädda år 2040.

Det låter onekligen som en intressant blandning! Lite mer personligt än Annika Sörenstams sommarprat från igår. Speciellt det där med gäddorna har gjort mig nyfiken. Tappade hon någonting konstigt i ett gäddstim någon gång eller vad är det frågan om? Det får vi veta idag 13.00.

Inga kommentarer: