Sommar i P1 inleds på midsommardagen, 26 juni, med den f.d. proffsgolfaren Annika Sörenstam. Under hela Sommarperioden kommer jag att följa och kommentera sommarpratarna på denna blogg. Fram till dess skriver jag om de sommarpratare jag ser fram emot samt om mina favoriter från. Denna sida är helt fristående från Sveriges Radio.

tisdag 22 juni 2010

Vinter i P1




Det finns ett program som heter Vinter i P1 också. Jag har läst lite om historiken och det verkar som att programmet sändes mellan 1969-1974, -91 och -93 för att sedan återupptas 2009 med Bibi Rödöö och Agneta Ekberg i spetsen.

För mig har inte vintervärdarna i närheten samma magi som sommarpratarna. Är det lika ärofyllt att få prata i Vinter som att få prata i Sommar? Inte än, men vem vet i framtiden? Runt Sommar i P1 finns det så mycket vanor - ligga i hängmattan i skuggan och lyssna, lyssna på stranden när man solar på en klippa...

När jag tittar på vilka som har varit vintervärdar hittar jag många spännande namn. Hans Rosenfeldt (manusförfattare), Stefan Einhorn (överläkare och professor), Sofi Fahrman (moderedaktör) och Monika Ahlberg (matkreatör och kokboksförfattare) är några av dem från i vintras jag skulle vilja lyssna på. Jag kanska ska ge dem en chans ändå?

Bild från Sveriges Radio.

Inga kommentarer: